Bitclix

tisdag 15 februari 2011

Mikrofonkåt är så mycket bättre?

Petra Marklund eller September som är hennes artistnamn gjorde en version av Petters låt Mikrofonkåt. September har tidigare haft en listetta med låten "Cry for you" från skivan "Dancing Shoes". Nu har hon fått ytterligare en listetta med låten "Mikrofonkåt" från programmet.

Mikrofonkåt skrevs av Petter och Thomas Rusiak och spelades in av Petter 1998. Låten blev hans genombrott.

Under hösten 2010 sändes en reality show i TV4 som hette "Så mycket bättre". I den första säsongen medverkade Lasse Berghagen, Lill-Babs, Petter, Thomas Di Leva, September, Christer Sandelin och Plura Jonsson. En andra säsong är under produktion. I programmet medverkar svenska artister som bor tillsammans under åtta dagar. Varje artist har en egen dag tillägnad sig och under dagen ska de andra artisterna framföra artistens låtar. Man får även en inblick i deras tid tillsammans. Formatet är baserat på programmet "The Netherland Best Singers" av "Zodiak Rights". Tillsammans med första säsongen släpptes en CD-skiva och flera singlar. Den svenska titeln är hämtad från låten Så mycket bättre av Ted Gärdestad.


Säsong ett av programmet är färdigt och det planeras efter succen även en andra säsong. Det blev ett gäng riktigt härliga nya versioner av artisternas låtar. Har du tillgång till Spotify har du en spellista med låtarna från programmet här.

Vill du köpa skivan så finns den på Ginza.se länken tar dig direkt till skivan.

Du har också Septembers samlings CD September Gold för 79 kronor.

Vill du ha ett signerat exemplar av Petters nya skiva Petter samlar ut den?

Här kommer ett klipp med Septembers version av Mirofonkåt från YouTube samt ett med Petters version. Vilken är bäst?







Texten till Septembers version Mikrofonkåt.
Mikrofonkåt lyrics:

Ja, jag rimmar på från undergroundnivå
siktar mot toppen så långt jag kan nå
Åh jag, kommer in rullar hårt i stockholmsterräng
det är titeln jag vill åt jag är, jag är
Från Slussen, Hornstull, Zinkensdamm, Vietnam
samma stam huliganer var kleptomaner
Mickpyromaner kumpaner
Blowar som ett gäng militanta veganer
1200-kattare barnackade skytjackare
riktiga rimslaktare
Respekt till alla snubbar som hängt sen dag ett
Ni finns i familjen där mitt blod flyter fett
Klä bilder med ord bevittna saker som jag sett
För rim faller tätt när jag förklarar vad som gäller
Som blöta akvareller
Jag börjar pensla
Jag flyter med känsla, åh
Ja, jag rimmar på från undergroundnivå
siktar mot toppen så långt jag kan nå
Åh jag, kommer in rullar hårt i stockholmsterräng
det är titeln jag vill åt jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Mikrofon
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är mikrofon
In kommer stekarn
Petter ingen tvekan
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Mikrofon
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är mikrofon
Ja, jag rimmar på från undergroundnivå
siktar mot toppen så långt jag kan nå
Åh jag, kommer in rullar hårt i stockholmsterräng
det är titeln jag vill åt jag är
Ja, jag rimmar på från undergroundnivå
siktar mot toppen så långt jag kan nå
Åh jag, kommer in rullar hårt i stockholmsterräng
det är titeln jag vill åt jag är
Mirofonkåt
Jag är
Mirofonkåt
Jag är
Mirofonkåt
Mikrofon
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är
Mikrofonkåt
Jag är mikrofon
Jag är mikrofonkåt

Vill du även ha chords eller tab så har jag åtminstone hittat ackorden här: http://www.metal-head.org/chords/mikrofonkat-chords-by-september-53600/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade