Bitclix

lördag 26 februari 2011

Melodifestivalen 2011 - Malmö

Att Melodifestivalen 2011 i Malmö var dödens grupp var nog inte helt fel. Men att jag kunde ha så fel.....Det gör inget. Men jag blir så sur över att Lasse Stefanz över huvudtaget gick vidare till andra omröstningen när Julia Alvgard gjorde ett så fantastiskt nummer. Vilken röst och vilken underbar låt och bara 6:a det är orättvist. Ursäkta mig men hon var ljusår bättre än Lasse Stefanz.

Det är sorgligt att en så fantastisk grupp som The Ark gör sin sista stora konsert. Men det var häftigt att det var live framför kamerorna på bästa sändningstid.



Så här såg kvällen ut och så här tyckte jag:

•1. Melody Club - "The Hunter"
Det var godkänt men det var allt. Det räcker inte att Melody Club har gjort över 600 klubb- och festivalspelningar genom åren och att de har Europaturnérat med Kylie Minogue.. Lite falsksång emellanåt men ett bra shownummer med massa energi och glädje.
•2. Julia Alvgard - "Better Or Worse"
Det räckte inte att jag älskade låten och Julias röst det blev bara en sjätteplats. Det hade varit bättre om dansarna hade kommit med tidigare även om det var häftigt med vandrande duschdraperier.
•3. Lasse Stefanz - "En blick och någonting händer"
Oj vad han var nervös. Trodde att han skulle ha bättre nerver efter så lång tid i branchen. Jättetråkigt nummer. Men det kommer nog att bli en svensktoppsplåga. Kanske var det därför Alexander Bard skrev låten...massor av STIM pengar kommer att dimpa ner i hans brevlåda.
•4. Linda Pritchard - "Alive"
Jag trodde mycket på Lina och denna låten och det var bra. Härlig låt som för tankarna till Irlands bidrag genom åren och deras powerballader.....och vilken snygg klänning!
•5. Anders Fernette - "Run"
Jag gillar Fernet Branca. Det är rena medicinen för magen. Men det hjälpte inte att byta efternamn. Han hade svårt att hålla tonen och låten var lite enformig. Däremot älskade jag circusartisterna som snurrade runt i vackra formationer.
•6. Linda Bengtzing - "E de fel på mig"
Nej Linda, det är inget fel på dig. Du håller fortfarande och det var en riktig schlager du framförde. Fyrverkeri på slutet, tonartshöjning, slutpose, hög avslutningston som man sitter och är orolig att hon ska missa men som hon sätter hur säkert som helst. Detta var bra...men jag är kanske lite partisk i min bedömning eftersom jag är uppväxt med Pontus Assarsson och har jobbat tillsammans med Linda. Sen undrar jag.....hur mycket Lena PH har inspirerat? Det kändes som om klänningen var en kopia av Lenas när hon gjorde "Det gör ont" och frisyren, hårfärgen...hmm
•7. Nicke Borg - "Leaving Home"
Ja det var okej...men hallå...så bra var det väl ändå inte. Han såg ut som en gammal gubbe i sina fula byxor. Sen kom ju hans gamla gumma upp på scenen...hon var med och skrev låten. Men låten var bra och han har en rockig röst, men jag tyckte inte att det var Globen direkt som gällde utan jag trodde Love Generation satt säkra.
•8. Love Generation - "Dance Alone"
Sveriges svar på Pussycat dolls...eller. Men det var bra...riktigt bra. Stämsången satt som en smäck och tjejerna gjorde en fin koreografi. Kläderna var smarta...det svarta mot det vita fick dem att se smalare ut än de var och det ska man ju vara idag, med eller utan photoshopkorrigeringar.

Du som känner att du inte kan vänta längre utan vill ha samlings skivan med alla låtarna från Melodifestivalen.....Statoil har gått ut med att de från och med nu säljer denna cd. Annars kan man vänta några dagar så finns den nog till och med på ICA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade